NYHETER 2024-10-17 KL. 11:54

Michael och Bentleyn – en passion utan bromsar

Av Loke Johansson

Hemma hos Michael Andersson, 70, i Björnhuvud står en sällsynt bil som väcker beundran – en Bentley Mulsanne Turbo, ett vrålåk som få har skådat.

Michael och Bentleyn – en passion utan bromsar
KÄNSLA. Michael har haft turen att få jobba med sin passion. Innan pensionen jobbade i flera år på Citroën. Foto: Roffe Andersson

Lyxbilen som producerades i en limiterad utgåva mellan 1982 och 1985 drar genast blickarna till sig. Bilkännare förstår storheten. För oss övriga kan nämnas att Bentley Mulsanne Turbo är bilen som James Bond kör i böckerna ”Role of honour” och ”Nobody lives forever”. Men det är inget som Michael Andersson hakar upp sig på. Snarare värt om. Eller som han själv uttrycker det:

– Jag håller mig till verkligheten.

Ovan nämnda verklighet är en trivsam tillvaro som bland annat går ut på att vårda, underhålla, förfina, och förbättra. I klartext innebär det hundratals timmar i garaget. Men också en och annan tur med sin ögonsten.

– Ibland drar jag ut och finåker, det har också hänt att jag kör bröllopspar.

Och studenter förmodar jag?

– Försöker undvika, jag slipper gärna pilsner på klädesln, säger Michael med glimten i ögat.

STENKOLL. På Michaels barndomsgård fanns traktorer och mopeder, motorintresset har hållt i sig sedan barnsben. Foto: Roffe Andersson

Michael bor på en skogstomt i Björnhuvud norr om Åkersberga. Bland fler imponernade bilar lyser en extra starkt. Michael har ägt James Bonds vrålåk i snart 20 år. Än idag minns han första åkturen i detalj. Han minns hur han ”fick feeling” på vägen ut ur en rondell i Norrköping, gasade på och fick känna på den råa motorstyrkan för första gången. För att nämna en del.

– Fan vad mysigt, tänkte jag.

ELEGANS. Bentley Mulsanne Turbo producerades i England mellan 1982 och 1985. Dagen till ära har Michael på sig en kilt. Foto: Roffe Andersson

– Det tyckte däremot inte min dåvarande särbo som satt i baksätet när jag dammade upp i 120 kilometer i timmen, säger Michael skämtsamt.

Från Dubai till Björnhuvud

Det skulle dröja till 2005 innan lyxbilen hamnade på Michaels tomt i Björnhuvud. Men bilens spännande historia sträcker sig längre än så. 1982 såldes den nytillverkade bilen för 60 700 pund till kungahuset i Dubai. Där stannade den i fem år innan den återvände till England igen. När bilen återigen lades ut till försäljning köptes den av en av Michaels bilkontakter. Sen kom erbjudandet.

– Han frågade om jag kunde tänka mig att köra Bentley, varpå jag åkte ner till Norrköping för att titta på den. Den skulle visa sig vara oemotståndlig. Vilken skönhet. Efter jag provkört den var det bara att köpa.

Ut på tur

Michael går aldrig framför grillen. Ska han gå från förar- till passagerardörren tar han den längre vägen och går bakom bilen.

– Man ska inte störa grillen, säger Michael.

Han vrider om nyckeln. Ett ovant öra förvånas nog av hur tyst den är. Dovt behagligt muller. Ute på raksträckan gasar Michael upp till 100 knyck på – vad som känns som – ett kvarts ögonblick.

LYCKORUS. "Vilken otrolig kraft", tänke Michael när han provkörde bilen för första gången. Nu har det gått 20 år och han har inte tröttnat än. Foto: Roffe Andersson

– Härligt va?

Hur många hästkrafter har den?

– 50 procent mer än tillräckligt, säger Michael övertygande.

Bilen rullar ned mot Björnhuvud Brygga, solen glänser i lacken. Brittisk elegans. Michael känner sig som Björnhuvuds James Bond.

– Det är inte alla som fattar tjusningen i det här. Nu förtiden frågar ofta folk hur mycket bilen dricker. Jag brukar svara att det är som att fråga om damers ålder – det talar man inte om, avslutar Michael.



Bentley Mulsanne Turbo:
Tillverkades i England mellan 1982 och 1985 som en turboversion av originalet Bentley Mulsanne (som förövrigt är döpt efter raksträckan Mulsanne på Circuit de la Sarthe utanför Le Mans). Bilen gör 0-100 på 7 sekunder och har en topphastighet på 217 km/h. Det finns idag åtta exemplar i Sverige.