NYHETER 2025-01-23 KL. 12:03

Chockhöjda priser på nya tågset till Roslagsbanan

Beställningen av de nya Roslagsbanevagnarna krymper från 31 till 10 nya vagnar. Ökade kostnader för Vallentunadepån och för utbyggnaden av elkraft på banan spär på kostnaderna.

Chockhöjda priser på nya tågset till Roslagsbanan
MER ÖPPET. Insidan på de nya tågen skiljer sig markant mot den tidigare versionen. Foto/Arkiv: Roffe Andersson

Orsakerna är att kostnaden för varje x15p-vagn har ökat med 70 procent, att elkraftsutbyggnaden för hela banan är ett mycket större arbete än vad man tidigare tagit höjd för och att kostnaden för utbyggnaden av Vallentunadepån ser ut att öka.

I oktober 2023 började de första, nya x15p-vagnarna att rulla på Roslagsbanan. Sedan dess har fler och fler nya vagnar tagits i bruk. Från början var 22 tåg beställda. Sedan lades fyra till, så sammanlagt 26 tåg kommer till Sverige från Schweiz där de tillverkas. För att kunna byta ut samtliga gamla vagnar, och samtidigt kunna utöka trafiken som planerat, krävs totalt 57 nya tåg.

Men enligt det förslag som politikerna i trafiknämnden fattar beslut om den 21 januari (efter denna tidnings pressläggning) så kommer endast tio nya fordon att beställas just nu – inte de 31 som fattas.

– Det ärende som nu går upp i nämnden hanterar budgeten för beställning av tio nya fordon. Utöver det skulle det alltså behövas en ytterligare beställning på 21 fordon, för att få en flotta med enbart x15p-tåg, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Slukar mer el

I budgeten på 5,3 miljarder som det nu beslutas om ingår kostnaden för tio nya tåg, men även kostnaden för att bygga ut Vallentunadepån, så att den ska kunna inrymma tågen. I budgeten ingår även att anpassa Roslagsbanans elförsörjning på banan så att den klarar trafikering med enbart x15p-tåg. De nya tågen som är mer kraftfulla och går snabbare har ett större strömuttag än de gamla tågen.

– En senare utökning med 21 fordon, så att det totalt beställs 31 fordon, skulle innebära en total kostnad på 8,3 miljarder för samtliga 31 fordon, strömförsörjning och utbyggd depå, berättar Elin Lindström på SL.

Anledningen till att trafikförvaltningen nu skjuter upp beställningen av vagnar beror alltså bara till viss del på att kostnaden för vagnarna ökat med 71 procent på grund av inflation, valutajustering och anpassning till krav för att fordonen ska kunna köra till city.

– När kostnaden presenterades tidigare hade vi inte fullt ut tagit höjd för den utbyggda elkraften. Nu har omfattningen av det arbetet blivit tydligare för oss, efter att vi har haft möjlighet att genomföra olika elkraftssimuleringar, förklarar Elin Lindström.

Utbyggnaden av elkraft på banan, för att klara de nya tågen, blir således ett större arbete än man först trodde.

– Att utbyggnaden av elkraft måste öka innebär en uppskattade kostnadsökning på ungefär 1 miljard kronor, säger Elin Lindström.

Utbyggd depå kostar

När det gäller utbyggnad av tågdepån i Vallentuna, är den förenad med både risker och kostnader.

– Utbyggnaden av verkstadshallen måste genomföras utifrån de förutsättningar som den befintliga konstruktionen har. Man måste också planera byggarbetet på ett sådant sätt att projektet kan genomföras samtidigt som befintlig verksamhet i depån pågår, säger Elin Lindström och fortsätter:

– En fråga som vi också behöver hantera är att de kraftledningar som går över fastigheten behöver flyttas av ledningsägarna för att den planerade utbyggnaden ska kunna ske. Det pågår samarbete mellan oss på trafikförvaltningen och Svenska kraftnät och Ellevio för att ta fram en plan för detta.

Förutsatt att beslutet går igenom i trafiknämnden denna vecka, och därefter i regionfullmäktige, kommer de planerade tio fordonen till Sverige mellan 2028 och 2030.

Måste bytas ut

SL anser dock att det är nödvändigt att byta ut alla gamla fordon till 2032 och hoppas på att de miljarder som saknas ska kunna skjutas till inför kommande budgetbeslut i regionfullmäktige i november 2025. SL konstaterar att x10-tågen är gamla och kräver mycket underhåll, vilket tidigare lett till problem med vagnbrist. Det är därför inte lämpligt att förlänga livstiden på dem.

– Vi ser helt enkelt inte att tågen kommer orka köra så mycket längre än till 2032, utan att underhållet blir väldigt omfattande och kostsamt.

Sprickbildningar har också påträffats i underredet på de gamla tågen.

– Det är inte någon fråga som innebär en akut risk här och nu, men på sikt innebär det att vi måste genomföra en del arbeten med tågen, säger Elin Lindström.

Anneli Leijel

anneli@hemmplanmedia.se



Ida bygger broar mellan människa och häst
REPORTAGE 2025-12-04 KL. 12:05

Ida bygger broar mellan människa och häst

Med sitt nystartade företag vill hon hjälpa Österåkers islandshästar och deras ryttare hitta samspelet som gör ridningen både tryggare och roligare

Från kalldusch till derbyjubel
SPORT 2025-12-04 KL. 12:03

Från kalldusch till derbyjubel

Ett 1–9-underläge väckte Åkersberga, som sedan dominerade – med matchvinnande trepoängsskytte och stark moral

Från tvivel till debut – SAALO kliver fram
KULTUR 2025-12-04 KL. 12:03

Från tvivel till debut – SAALO kliver fram

Åkersbergabon Wilma släpper sin första singel och berättar om resan från osäkerhet till modet att göra sin egen grej

Årets kulturpristagare startar rockkurs
NYHETER 2025-12-04 KL. 12:03

Årets kulturpristagare startar rockkurs

Legendariske trummisen Mikkey Dee är involverad i projektet som ska få barn att känna musikens magi och känna samhörighet

Österåker krymper under julruschen
NYHETER 2025-12-04 KL. 12:03

Österåker krymper under julruschen

SCB:s analys visar stora skillnader i landets julbefolkning – Österåkers befolkning minskar med över 6 400 personer under julhelgen

Lyan drömmer om att slå igenom stort
KULTUR 2025-12-04 KL. 12:03

Lyan drömmer om att slå igenom stort

Från stugan i Brevik skapar han dansant musik med latinamerikanska rytmer – snart väntar turné i Colombia och hopp om skivkontrakt i New York

IVO pekar ut brister hos kommunen
NYHETER 2025-12-04 KL. 12:03

IVO pekar ut brister hos kommunen

Myndigheten ser brister i familjehemskontroller och hantering av orosanmälningar – kommunen anser att enkätsvaren ger en missvisande bild

Kommunen kartlägger seniorernas hälsa
NYHETER 2025-12-04 KL. 12:03

Kommunen kartlägger seniorernas hälsa

I en stor satsning erbjuds alla 60-plussare i Österåker att testa sin hälsa och de som fyllt 75 kan få personliga samtal med hälsopedagog

Snart försvinner rödljusen på ön
NYHETER 2025-12-03 KL. 11:05

Snart försvinner rödljusen på ön

Frustrerade trafikanter på Ljusterö kan snart andas ut –om en vecka förväntas trafikljuset vid vägarbetet att tas bort

Deltidsbrandmännen som räddar öarna
REPORTAGE 2025-11-27 KL. 12:05

Deltidsbrandmännen som räddar öarna

På Ljusterö står deltidsstyrkan redo dygnet runt – 21 brandmän som rycker ut på bränder, sjukdomsfall och olyckor

Närtrafiken behåller tidtabell året ut
NYHETER 2025-11-27 KL. 12:03

Närtrafiken behåller tidtabell året ut

Förändringarna för närtrafiklinje 968 dröjer på grund av arbetet med apputveckling

Karolin trollar fram nya glassdrömmar
REPORTAGE 2025-11-27 KL. 12:03

Karolin trollar fram nya glassdrömmar

Gelato med yuzu, brynt smör och rosmarin? På Säby gård låter den unga konditorn fantasin styra varje sked

Mobbningen tog tryggheten ifrån Kristina
REPORTAGE 2025-11-27 KL. 12:03

Mobbningen tog tryggheten ifrån Kristina

Kristina Lagerquist utsattes för utfrysning och påhopp av föräldrar och rektor i vuxen ålder – lider fortfarande av behandlingen

Paret Brauer ger nytt liv åt gamla möbler
REPORTAGE 2025-11-27 KL. 12:03

Paret Brauer ger nytt liv åt gamla möbler

Bytte en klassisk pensionärstillvaro mot att tillsammans starta upp ett företag som renoverar äldre möbler

Åkersbergas segersvit bruten
SPORT 2025-11-27 KL. 12:03

Åkersbergas segersvit bruten

Åkersberga såg länge ut att gå mot ännu en triumf - men Örebro stod för en stark avslutning och bröt hemmalagets segersvit

Fler nyheter