Av Jesper Almèn
Cykel-och mopedbud med färgglada kläder som levererar mat har blivit en allt vanligare syn i stadsmiljöer överallt de senaste åren.
Marknaden för matleveranser baserade på digitala plattformar tog riktig fart i världen under pandemin. Idag finns tre större aktörer på den svenska marknaden; Foodora, Uber Eats och Wolt. Foodora har kört leveranser i Åkersberga ett par år och i förra veckan startade även Wolt upp sin service här.
– Det har varit ett stort lanseringsår för oss, vi har gått från 18 städer till 46. Åkersberga har funnits i våra tankar länge, staden huserar många företag, både restauranger och butiker som vi kan leverera åt, men även sådana som kan tänkas utnyttja våra tjänster i Wolt for Work, genom att beställa mat eller förbrukningsvaror smidigt till kontoren. säger Erik Lindham, som är kommunikationschef på svenskdivisionen av Wolt.
Leverans inom en halvtimme
Affärsidén bygger på att lokala restauranger och butiker kontrakteras och finns med i företagets digitala app där kunder beställer och därefter får levererat av Wolts kurirer till dörren på en halvtimme för en mindre serveringskostnad. För att servicekvaliteten ska kunna garanteras har Wolt just nu en leveransgräns på sju kilometer från stadskärnan.
– Men vi för alltid en nära dialog med kommunen när vi etablerar oss på en ny ort och lyssnar av vilka andra områden som kan vara intressanta att satsa på. Ett sådant vi tittar på är Ljusterö som ju ökar rejält i befolkning under sommarhalvåret, säger Erik Lindham.
Ändrade köpmönster
Restaurangleveranser är den i särklass största delen för plattformarna, men det som växer mest nu är retail, det vill säga leveranser av varor från exempelvis livsmedelsbutiker, apotek och andra typer av förbrukningsvaror.
– I Åkersberga har vi kontrakt med ett trettiotal restauranger, från unika lokala till alla snabbmatsrestaurangerna, men även med ICA Supermarket i Åkersberga och Doz Apotek. I storstäderna växer leveranser från allt från blomsterhandlare och smyckeskedjor till skönhet- och hälsobutiker. Vi ser en stor ändring i folks köpmönster, säger Erik Lindham.
Helena & Co blir Ljusterö lanthandel – med ny form och större utbud
Simon Colombo, 19, prisas för sin kortfilm – inspireras av Bergman och drömmer om jobb i branschen
De tre bröderna ser fram mot ökat antal deltagare i Österåkersmilen
Premiär för satsningen Wildwood Country Music Fest i juni
Marinarkeologisk utredning hittade ingen fornlämning, men utredningen har väckt nytt liv i jakten på det mytomspunna Gulddraget
Åkersberga kyrkliga centrum har renoverats och byggts om – och har äntligen fått en körsal
Kommunen hoppas på att locka fårägare till området med nya lösningen
Tunnbrödsrullar, Bergapizza och sushi – tre snabbmatsfavoriter gör entré på olika håll i Österåker
Ledde överraskande med 2-1 i halvtid men tappade till 2-4
Prisutdelningen av Årets företagare i Österåker växer med fler utmärkelser och inslag som livemusik och dans
I Roslags-Kullas församlingshem samlas seniorer för att skriva ner sina livsberättelser och bevara ortens historia för framtida generationer
OK Österåker bjuder in till årets friluftssatsning med fem områden och nya, tillgängliga slingor
Patric Melins anpassade lägenhet ska renoveras – men han har ingenstans att ta vägen
”Jätteviktigt för landsbygden” – men beslutet väcker blandade reaktioner
Eva kombinerar yrket som beteendevetare med inriktning sexologi med att driva egen växtförsäljning