Av Jesper Almèn
Cykel-och mopedbud med färgglada kläder som levererar mat har blivit en allt vanligare syn i stadsmiljöer överallt de senaste åren.
Marknaden för matleveranser baserade på digitala plattformar tog riktig fart i världen under pandemin. Idag finns tre större aktörer på den svenska marknaden; Foodora, Uber Eats och Wolt. Foodora har kört leveranser i Åkersberga ett par år och i förra veckan startade även Wolt upp sin service här.
– Det har varit ett stort lanseringsår för oss, vi har gått från 18 städer till 46. Åkersberga har funnits i våra tankar länge, staden huserar många företag, både restauranger och butiker som vi kan leverera åt, men även sådana som kan tänkas utnyttja våra tjänster i Wolt for Work, genom att beställa mat eller förbrukningsvaror smidigt till kontoren. säger Erik Lindham, som är kommunikationschef på svenskdivisionen av Wolt.
Leverans inom en halvtimme
Affärsidén bygger på att lokala restauranger och butiker kontrakteras och finns med i företagets digitala app där kunder beställer och därefter får levererat av Wolts kurirer till dörren på en halvtimme för en mindre serveringskostnad. För att servicekvaliteten ska kunna garanteras har Wolt just nu en leveransgräns på sju kilometer från stadskärnan.
– Men vi för alltid en nära dialog med kommunen när vi etablerar oss på en ny ort och lyssnar av vilka andra områden som kan vara intressanta att satsa på. Ett sådant vi tittar på är Ljusterö som ju ökar rejält i befolkning under sommarhalvåret, säger Erik Lindham.
Ändrade köpmönster
Restaurangleveranser är den i särklass största delen för plattformarna, men det som växer mest nu är retail, det vill säga leveranser av varor från exempelvis livsmedelsbutiker, apotek och andra typer av förbrukningsvaror.
– I Åkersberga har vi kontrakt med ett trettiotal restauranger, från unika lokala till alla snabbmatsrestaurangerna, men även med ICA Supermarket i Åkersberga och Doz Apotek. I storstäderna växer leveranser från allt från blomsterhandlare och smyckeskedjor till skönhet- och hälsobutiker. Vi ser en stor ändring i folks köpmönster, säger Erik Lindham.