Mitt i Åkersberga centrum, ovanpå butiker och torgliv, ligger en bostadsmiljö som många aldrig har sett. Här har de boende skapat en grön oas med radhuskänsla, odlingar och en grannsammanhållning som beskrivs som ”Bullerbyn”.
– Jag brukar säga att jag bor på taket. Många blir häpna när de får komma upp här första gången, säger Marita Melcher.
Hon möter upp vid loftgången som leder in till Bostadsrättsföreningen Kajutans innergård. Och hon har rätt – man blir häpen. Ovanpå den gamla centrumbyggnadens tak öppnar en lummig innergård med radhuskänsla upp sig.
– Jag fick ett jobb på Österåkersanstalten. En kollega kände någon på Armada, som hyrde ut de här bostäderna då, som sa att det fanns en ledig lägenhet här. Jag tittade och sa ”ja tack” direkt. Jag har stannat här sedan dess, säger Marita.

INGÅNG. När man har tagit sig upp genom en av de två ingångarna till Brf Kajutan möts man av en prunkande innergård med bostäder med egna ingångar. Foto: Lina Abrahamsson
Det var 1997, två år efter att lägenheterna ovanpå centrum stod färdiga. Området består av 51 bostadsrätter där alla har egen ingång och vissa har två plan. Från början var det som sagt Armada som var hyresvärd och efter några andra hyresvärdar under åren som gått genomfördes en ombildning 2015.
– Det har blivit fler äldre som bor här, men det är fortfarande en bra blandning mellan ensamstående, barnfamiljer och äldre, svarar Marita på frågan om något har förändrats under de 29 åren hon bott här.
”Bullerbykänsla”
Det finns två ingångar till lägenheterna på centrumtaket – en från Bergavägen och en från Storängstorget. Trots att vi är så centralt i Åkersberga som man kan vara är det förvånansvärt tyst på Kajutans innergård.
– Man kan tro att man är ute på landet, säger Marita.
Hon berättar att de som bor i föreningen har bra koll på varandra och god sammanhållning.
– Det är som i Bullerbyn. Vi bryr oss om våra äldre och kollar läget med varandra. Vi hjälps åt med vattning och det händer ofta att vi tar en fika ihop.

VY. Från loftgången från ena porten har de boende i Brf Kajutan stenkoll på vad som sker på Storängstorget. Foto: Lina Abrahamsson
En som är relativt nyinflyttad på innergården är Marie-Louise Dahlin som för ett och ett halvt år sedan sålde sitt hus och flyttade hit med sin man.
– Jag gillar växter och går och fixar här en del i odlingslådorna. Jag är också med i trädgårdsföreningen här, säger Marie-Louise.
Marita och Marie-Louise benämner platsen som en oas med närhet till butiker, husläkare och tåget. De visar runt på innergården och pekar på flera gemensamma utrymmen och en lekplats.
– Här är dansbanan, där kan man grilla eller boka för middagar, säger Marie-Louise.
– Jag vet inte varför den kallas det, jag har aldrig sett någon dansa där, tillägger Marita när hon tittar på uteplatsen med bord och stolar.
Störs inte
I takt med att våren verkligen kommit igång har föreningen också vaknat ur sin dvala.
– På vintern är det lite som att området går i ide, nu väcks allt till liv, säger Marita Melcher.
– Det är lite som ett kosläpp, tillägger Marie-Louise Dahlin med ett skratt.
I och med den varmare årstiden har även aktiviteten i centrum ökat. När vi ses är det dagen innan både Österåkersmilen och Blåsmusikens dag – två evenemang på Storängstorget som ligger precis nedanför den ena ingången.
– Jag störs inte alls, det är bara trevligt med liv och rörelse, menar Marita.
Marita som bott här i snart 30 år har svårt att hitta någon nackdel med sitt hem.
– Det är underbart att bo här, jag kommer aldrig att flytta om jag inte måste, avslutar hon.
Torsdagen 11 juni sprang studenterna ut för att möta nya utmaningar och upplevelser i livet
Vid Österskärs havsbad samlas wingfoilåkare för fart, naturupplevelser och gemenskap när vinden ligger rätt
Tusentals utryckningar, förlossningar och kriser senare lämnar Henry Virta jobbet i Åkersberga och kollegorna som blev en extra familj
På Granliden får barn skapa en egen föreställning – från idé och kuliss till premiär på lägrets sista dag
Åkersbergas padeltalang skjuter upp sommarlovet för att dra på sig landslagströjan i ungdoms-EM i Portugal
Den nya lagen om skyddsrum innebär att Österåkers kommun ska ge invånare och fastighetsägare tydligare information
Danska lågpriskedjan jem & fix öppnar sin första butik i Stockholm med sin Åkersbergaaffär
I ateljén i hemmet i Svinninge verkar metalltrådsskulptören Matilda Bengtsson
Nu kliver Sara Attermo in i Ackers – som både spelare och ledare
Tre färjor kör mellan Ljusterö och Östanå för att möta antalet fordon
När Kim Singstedt startade Roslagens Rosteri handlade det både om kärleken till kaffe och om att skapa ett jobb åt sin fru
Nya direktiv för Armada, införa syskonförtur och utökad rätt till förskola – M, L, KD och C gör utspel i skolfrågan
Regn, fåglar och stillastående vatten kan ligga bakom de återkommande problemen vid badplatsen
I lördags intogs Skärgårdsstad av tre racingbåtar, Sjöräddningen och Kustbevakningen
Den populära traditionen med en tågtur som förr i tiden börjar i helgen
Skrotbåtar kan bli både ett miljöproblem och en dyr historia när ägaren inte går att hitta
Margretelundsbon Fraz Tipu öppnar upp på hemmaplan med surdegspizza och smashburgare
Sadelmakaren från Österåker brinner för skapandet och att få arbeta med händerna
Bror Helge Sigg ritade det speciella huset på höjden – nu byggs det om till två moderna lägenheter
Kommunen tappar fyra placeringar sedan förra året – från plats 34 till 38
Varje onsdag går personal från Skärgårdsstadsskolan en runda genom området för att hämta upp elever på vägen
Årets varmaste dag lockade hundratals till Österåkersmilen där Martin Jarbeck tog hem segern för fjärde gången
I Österåkers vattenskyddsområden väger skyddet av grundvattnet tungt vid bränder
Ovanpå centrumbyggnaden i Åkersberga döljer sig en lummig innergård med radhuskänsla och stark gemenskap
SGU:s prognoser visar att grundvattennivåerna kan bli låga i Österåker i sommar – särskilt om vädret blir torrt
Hon drömde om att spela i band redan som ung. Först vid 75 blev drömmen sann, med tvättbrädan som instrument


























