Larmen om havstulpaner har börjat komma in från flera håll längs Östersjökusten. Svenska Båtunionen ser att havstulpanslarverna har börjat öka och uppmanar nu båtägare att agera snabbt innan de hårda skalen hinner bildas.
Det lilla kräftdjuret havstulpan är från början frisimmande larer, som driver omkring i havet tills de hittar en hård yta, som ett båtskrov, stenhäll eller brygga att sätta fast sig på och bli en vuxen havstulpan. När en tulpan väl har satt sig kan den aldrig flytta därifrån.
Tack vare frivilliga observatörer längs Östersjökusten, som med hjälp av mätplattor vid bryggor kan rapportera in hur utvecklingen av havstulpaner ser ut hos dem, finns Havstulpanvarningen. De som har registrerat sig för den kostnadsfria tjänsten får ett sms eller e-post när havstulpanslarverna börjar komma.
– Det är viktigt att varningen skickas ut i rätt tid, så att båtägarna hinner se över sitt båtskrov innan havstulpanlarverna, som till en början är mjuka, utvecklar sitt hårda kalkskal. Om havstulpanerna utvecklar sitt hårda kalkskal innebär det en ökad friktion mot vattnet och därmed en ökad bränsleförbrukning, vilket är negativt för både miljön och plånboken, säger Carl Rönnow, sakkunnig inom miljö och hållbarhet på Svenska Båtunionen och projektledare för Havstulpansvarningen.
Dags att skrubba
I år har Havstulpansvarningen blivit ännu mer tillförlitlig då tjänsten fått en regional indelning. I samband med att larmen om att havstulpanerna börjar växa i sin region kan det vara klokt att rengöra båtens skrov.
– Det finns olika metoder för att ta bort havstulpanerna och vilken metod som är bäst beror på vilken båt man har och ens förutsättningar. Det går exempelvis att köra in båten i en borsttvätt, lyfta upp båten och spola av den på en spolplatta, använda en skrubbis, ta ett dopp och skrubba själv eller köra in båten i sötvatten ett par dagar, förklarar Carl Rönnow.
Miljömässiga fördelar
Genom att ta bort havstulpanerna i tid ger fördelar för både miljön och båtägaren själv. Många målar sina båtar med en giftig färg innehållandes biocider, ett bekämpningsmedel som i de flesta fall består av koppar.
– Det är såklart dåligt för miljön. Vi vill i stället att man målar med en biocidfri färg, som inte innehåller koppar, och att båtägaren med hjälp av Havstulpanvarningen kan hålla sin båtbotten fri från påväxt. Det blir en win-win för miljön med hänseende till både sparat bränsle och giftig färg, avslutar Carl Rönnow.
Grannarnas stora glädje och fascination – ”Döhäftigt”
Båtägare uppmanas tvätta skroven i tid annars ökar både bränsleförbrukning och miljöpåverkan
Charlotte Elgström och hennes mamma driver två rättsprocesser för att få tillbaka godmanskap och kontaktperson
Färgläggningen är mer än en hobby – det är ett sätt att hitta lugnet
Två segrar i Revy-SM – totalt fem guld sedan starten 1979
Österåkersbon Margaryta Johansson kombinerar kreativitet och kemi i sin naturliga tvåltillverkning
15-årige stavhopparen från ÅSK är trea i Sverige, nu väntar ungdoms-SM och högt flygande mål
Misslyckad dejt ledde till utvecklandet av en AI-app
WWF uppmanar allmänheten att rapportera in observationer under temavecka
Tänker öppna upp majoriteten av butikerna igen
Sex nyförvärv i premiären gav både poäng och framtidstro
Salazar Luna firar sitt konstnärskap med en jubileumsutställning
Från hett jalapeñosalt till egna kryddblandningar – Micke låter chilin ta plats i både kök och trädgård