NYHETER 2024-09-05 KL. 10:03

Nya regler för p-platser påverkar även Österåker

Av Lina Abrahamsson

Från och med den 1 januari träder en ny EU-lag i kraft. Den säger att alla kommersiella byggnader med en parkering med fler än 20 platser behöver ha minst en laddplats för elbil. De flesta parkeringsplatser i kommunen har löst detta, men än finns ett par aktörer som står utan laddstolpe.

Nya regler för p-platser påverkar även Österåker
LADDSTATION. Laddstolpar har blivit en vanligare syn i Sverige. År 2030 förväntas det finnas tre miljoner laddbara fordon i landet. Foto: Lina Abrahamsson

Rädd att få elektrontorsk? På olika sajter och i appar går det att leta efter laddplatser som elbilsägare. På en av sajterna, Charge Finder, framgår det att det i Österåker finns ett tjugotal platser där det går att ladda bilen. Vissa av laddstolparna återfinns på bensinmackar medan andra finns på infartsparkeringar.

Ny lag på gång

Inom kort kommer det finnas fler laddplatser i kommunen. Detta tack vare en ny EU-lag. Den nya lagen säger att från och med den 1 januari 2025 måste parkeringar till komersiella fastigheter, som affärer, kyrkor, arenor och föreningslokaler, med över 20 platser ha minst en laddstolpe. Det är en slags lägstanivå, då parkeringsplatser med betydligt fler platser fortfarande bara behöver ha en laddstolpe för att följa lagen.

Anders Johansson, brandingenjör på Boverket, berättar att det är varje kommuns byggnadsnämnd som ska se efter att de nya kraven efterföljs.

–Byggnadsnämnden har möjlighet att skriva ett så kallat åtgärdsföreläggande, det vill säga att man ska utföra åtgärden inom en viss tid så att kraven uppfylls. Det innebär inga ”böter” om man sedan följer föreläggandet. Gör man inte det kan det i ett senare skede bli tal om föreläggande med vite, säger Anders Johansson.

Laddstolpar saknas

Direktivet från EU kom för drygt fyra år sedan, så aktörer som berörs av lagen har haft god tid på sig att lösa laddmöjlighet. När Kanalen gör en överblick över Österåker går det att se att det finns många laddplatser redan, men att bland annat parkeringarna vid ICA Supermarket Favoriten/Margretelunds centrum, Rallarens köpcentrum där bland andra Pulsen och Jysk huserar samt Lidl saknar laddstolpar.

När Kanalen ringer de ansvariga för Rallarens köpcentrum framgår det att de inte kände inte till det nya kravet men säger att de ska se över laddmöjligheter och att det inte borde vara några problem att ordna. De har i dagsläget en laddstolpe, men på baksidan av byggnaden för de som arbetar i lokalen. Pressansvarig för Lidl säger att de endast hyr sin lokal och att det är fastighetsägaren som ska ordna laddstolpe. Kanalen har även sökt ägare till fastigheten där Margretelunds centrum står, men har inte fått återkoppling i skrivande stund.

Nya krav från 2027

Det finns ett förslag om att kraven på laddstolpar vid kommersiella fastigheter ska skärpas ytterligare. Detta skulle i så fall börja att gälla från år 2027. Förslaget handlar om att kommersiella aktörer med parkeringar ska ha en laddplats på var tionde p-plats, och dessutom ha förberedd laddinfrastruktur till minst hälften av sina p-platser.