Barn som ska ta bussen till skolan tvingas korsa en tungt trafikerad väg utan övergångsställe i Svinninge. Föräldrar larmar om livsfarliga situationer – men myndigheterna bollar frågan mellan varandra och ingen tar ansvar.
Trots att en liten pojke står på mittrefugen mitt på en väg blåser bilarna förbi i 60 kilometer i timmen. Till slut stannar en bil så att han kommer över till hållplatsen där bussen till skolan snart anländer. Denna situation är vardag för de som bor i Svinninge.
– Barn står vid sidan av vägen, ändå gasar bilarna förbi. Det är väldigt mycket trafik här vid rusningtid, säger Josefin Jalmert som har en son som dagligen ska över vägen.
Längs Svinningevägen, i höjd med infarten till Rydbo saltsjöbad, finns två busshållplatser på vardera sida om vägen. På morgonen ska ett gäng barn ta sig över vägen för att ta bussen. Problemet är att vägen saknar övergångsställe. Barnen får hoppas på att bilar stannar för att komma över.
– De flesta föräldrar släpper inte iväg sina barn själva på morgonen utan följer med för att kunna få dem säkert över vägen. Eller så skjutsar man barnen med bil. Det blir ju också lite bakvänt när vi ska åka mindre bil, säger Josefin.

OROADE. Ewa Neding, Kerstin Stenhammar och Josefin Jalmert vill se en lösning på den farliga övergången på Svinningevägen. Foto: Roffe Andersson
Övergångsställe eller gupp
Ewa Neding bor också i området och berättar att frågan om övergångsställe har pågått sedan 2004. Mycket har hänt sedan dess – nu bor betydligt många fler permanent i Svinninge och många har små barn. Trafiken på Svinningevägen har ökat i takt med utbyggnaden av nya bostadsområden, som Fredsborg och Täljöviken.
– Kommunen äger inte den här delen av Svinningevägen, men de måste ändå ta sitt ansvar. Det är ju de som godkänt nya bygglov. Det blir också rörigt när man försöker nysta i frågan – Trafikverket ansvarar för hastighetskamera och övergångsställen, men Länsstyrelsen har ansvar för hastigheten, säger Ewa.
Trafikverket har gett flera av de som hört av sig med önskemål om ett övergångsställe svaret att ett övergångsställe ger falskt trygghet, och att det är bättre att ha det som det är i dagsläget.
– Om vi inte kan få ett övergångsställe vore sänkt hastighet, till 30–40 kilometer i timmen, eller farthinder ett alternativ, säger Josefin.
– Från Prästtorpet bort till Svinninge tomtområde borde det vara sänkt hastighet, tillägger Ewa.
Kerstin Stenhammar har barnbarn i området och vågar inte låta dem gå ensamma på morgonen.
– Det känns som att varken Länsstyrelsen, kommunen eller Trafikverket vill ta ansvar och de samarbetar inte heller. Det är som att en olycka måste ske innan någon agerar, säger hon.
Trafikverket svarar
I ett mejl till Kanalen skriver Anna-Sofia Welander, strategisk planerare för trafiksäkerhet på Trafikverket, att övergångsställen inte ökar trafiksäkerheten i sig – de är till för att underlätta för gående att ta sig över vägar med mycket trafik. De bör bara anläggas där både gång- och biltrafiken är hög. På den aktuella platsen är gångtrafiken för låg, därför har en mittrefug satts upp istället. ”För att ett övergångsställe ska vara säkert behöver det kombineras med en åtgärd som gör att hastigheten på biltrafiken blir mycket låg, exempelvis ett gupp.
Svinningevägen är prioriterad som genomfartsgata och har därför en hastighetsbegränsning på 60 km/tim för att fordonstrafiken, inte minst busstrafiken, ska ha en god framkomlighet. Att bygga farthinder vid gångpassagerna skulle leda till många inbromsningar och accelerationer vilket motverkar det syftet.” skriver Welander.
Här är Ljusteröbornas kreativa lösningar för att hålla vildsvinen borta
Mamma Rebecca har tillsammans med barnen Simon och Edith cyklat, sprungit och gått runt hela kommunen och letat checkpoints via Hittaut
29 november bjuder ett stort gäng lokala författare in till bokmässa på biblioteket
Författaren Linda Wahlund är aktuell med en ny bok om döden och arbetar samtidigt med krisstöd för suiciddrabbade familjer och skolor
Har själv upplevt hedersrelaterat våld – fick frätande syra kastat i ansiktet när hon ville skiljas från sin exman
Österåkers kommun vägrade lämna ut offentlig handling – ”riktigt illa”, menar Mats Amnell, expert på offenlighetsprincipen
IFK Österåker har tredubblat publiken – och mer än dubblat poängen
Seger i sudden death mot Alunda – nu jagar de toppen igen
Lokala entreprenören Caoimhghin Schmidt står bakom den bokningsbara bastun vid havet
Sedan förra veckan kan man enkelt jämföra olika vårdcentraler och se vad patienter tyckt om vården
Ett mål i 118:e minuten skickade istället FC Gute till division 2
Ett nytt forskningsprojekt vill ta reda på hur lokalt engagemang och tillhörighet i skärgården kan motverka ensamhet och psykisk ohälsa
Hälften av bostadsförsäljningarna i oktober gick under utgångspriset













