Barn som ska ta bussen till skolan tvingas korsa en tungt trafikerad väg utan övergångsställe i Svinninge. Föräldrar larmar om livsfarliga situationer – men myndigheterna bollar frågan mellan varandra och ingen tar ansvar.
Trots att en liten pojke står på mittrefugen mitt på en väg blåser bilarna förbi i 60 kilometer i timmen. Till slut stannar en bil så att han kommer över till hållplatsen där bussen till skolan snart anländer. Denna situation är vardag för de som bor i Svinninge.
– Barn står vid sidan av vägen, ändå gasar bilarna förbi. Det är väldigt mycket trafik här vid rusningtid, säger Josefin Jalmert som har en son som dagligen ska över vägen.
Längs Svinningevägen, i höjd med infarten till Rydbo saltsjöbad, finns två busshållplatser på vardera sida om vägen. På morgonen ska ett gäng barn ta sig över vägen för att ta bussen. Problemet är att vägen saknar övergångsställe. Barnen får hoppas på att bilar stannar för att komma över.
– De flesta föräldrar släpper inte iväg sina barn själva på morgonen utan följer med för att kunna få dem säkert över vägen. Eller så skjutsar man barnen med bil. Det blir ju också lite bakvänt när vi ska åka mindre bil, säger Josefin.
OROADE. Ewa Neding, Kerstin Stenhammar och Josefin Jalmert vill se en lösning på den farliga övergången på Svinningevägen. Foto: Roffe Andersson
Övergångsställe eller gupp
Ewa Neding bor också i området och berättar att frågan om övergångsställe har pågått sedan 2004. Mycket har hänt sedan dess – nu bor betydligt många fler permanent i Svinninge och många har små barn. Trafiken på Svinningevägen har ökat i takt med utbyggnaden av nya bostadsområden, som Fredsborg och Täljöviken.
– Kommunen äger inte den här delen av Svinningevägen, men de måste ändå ta sitt ansvar. Det är ju de som godkänt nya bygglov. Det blir också rörigt när man försöker nysta i frågan – Trafikverket ansvarar för hastighetskamera och övergångsställen, men Länsstyrelsen har ansvar för hastigheten, säger Ewa.
Trafikverket har gett flera av de som hört av sig med önskemål om ett övergångsställe svaret att ett övergångsställe ger falskt trygghet, och att det är bättre att ha det som det är i dagsläget.
– Om vi inte kan få ett övergångsställe vore sänkt hastighet, till 30–40 kilometer i timmen, eller farthinder ett alternativ, säger Josefin.
– Från Prästtorpet bort till Svinninge tomtområde borde det vara sänkt hastighet, tillägger Ewa.
Kerstin Stenhammar har barnbarn i området och vågar inte låta dem gå ensamma på morgonen.
– Det känns som att varken Länsstyrelsen, kommunen eller Trafikverket vill ta ansvar och de samarbetar inte heller. Det är som att en olycka måste ske innan någon agerar, säger hon.
Trafikverket svarar
I ett mejl till Kanalen skriver Anna-Sofia Welander, strategisk planerare för trafiksäkerhet på Trafikverket, att övergångsställen inte ökar trafiksäkerheten i sig – de är till för att underlätta för gående att ta sig över vägar med mycket trafik. De bör bara anläggas där både gång- och biltrafiken är hög. På den aktuella platsen är gångtrafiken för låg, därför har en mittrefug satts upp istället. ”För att ett övergångsställe ska vara säkert behöver det kombineras med en åtgärd som gör att hastigheten på biltrafiken blir mycket låg, exempelvis ett gupp.
Svinningevägen är prioriterad som genomfartsgata och har därför en hastighetsbegränsning på 60 km/tim för att fordonstrafiken, inte minst busstrafiken, ska ha en god framkomlighet. Att bygga farthinder vid gångpassagerna skulle leda till många inbromsningar och accelerationer vilket motverkar det syftet.” skriver Welander.
Österskärsbon Ninni Mattisson debuterar som författare med en berättelse om sina två hundar – en dvärgpudel och en grand danois
Bakom den gamla sågen i Östanå växer just nu en ny uppställningsplats fram – med plats för 63 husbilar till nästa säsong
Med färg och form delar hon sin blomsterpassion med grannar och vänner
Flera boende i Österåker vittnar om att buss 626 kör i upp till 70 km/h på sträckor med 30-gräns
Utredningen lyfter andlig, social och ekologisk hållbarhet – men får hård kritik från flera håll
Fler kvinnor i Österåker tog vaccinet än i landet som helhet, men det nationella målet nåddes inte
Thomas Odell, 76, är en av de pensionärer som fortsätter arbeta genom Veteranpoolen
Med nya lokaler, sociala ytor och förstärkt bemanning fördubblas kapaciteten på Sveriges största fängelsebygge
Håkan leder landslaget – dottern Malin siktar på pallen
Anneli Holm och Annelie Andersson bland årets finalister i foto-SM
Satsar på att nå 16-åringar och locka fler röster än kyrkovalet 2021
Mellanstadieläraren på Margretelundsskolan får pris efter att eleverna själva nominerat henne
Svampkonsulenten Irene Bellman delar med sig av sina bästa tips för att hitta skogens guld
”Bedrövligt och skamligt” – Österåker får bakläxa
Efter 85 minuter i topp rasade allt – två sena baklängesmål gav 2–2 mot Gusk