Barn som ska ta bussen till skolan tvingas korsa en tungt trafikerad väg utan övergångsställe i Svinninge. Föräldrar larmar om livsfarliga situationer – men myndigheterna bollar frågan mellan varandra och ingen tar ansvar.
Trots att en liten pojke står på mittrefugen mitt på en väg blåser bilarna förbi i 60 kilometer i timmen. Till slut stannar en bil så att han kommer över till hållplatsen där bussen till skolan snart anländer. Denna situation är vardag för de som bor i Svinninge.
– Barn står vid sidan av vägen, ändå gasar bilarna förbi. Det är väldigt mycket trafik här vid rusningtid, säger Josefin Jalmert som har en son som dagligen ska över vägen.
Längs Svinningevägen, i höjd med infarten till Rydbo saltsjöbad, finns två busshållplatser på vardera sida om vägen. På morgonen ska ett gäng barn ta sig över vägen för att ta bussen. Problemet är att vägen saknar övergångsställe. Barnen får hoppas på att bilar stannar för att komma över.
– De flesta föräldrar släpper inte iväg sina barn själva på morgonen utan följer med för att kunna få dem säkert över vägen. Eller så skjutsar man barnen med bil. Det blir ju också lite bakvänt när vi ska åka mindre bil, säger Josefin.

OROADE. Ewa Neding, Kerstin Stenhammar och Josefin Jalmert vill se en lösning på den farliga övergången på Svinningevägen. Foto: Roffe Andersson
Övergångsställe eller gupp
Ewa Neding bor också i området och berättar att frågan om övergångsställe har pågått sedan 2004. Mycket har hänt sedan dess – nu bor betydligt många fler permanent i Svinninge och många har små barn. Trafiken på Svinningevägen har ökat i takt med utbyggnaden av nya bostadsområden, som Fredsborg och Täljöviken.
– Kommunen äger inte den här delen av Svinningevägen, men de måste ändå ta sitt ansvar. Det är ju de som godkänt nya bygglov. Det blir också rörigt när man försöker nysta i frågan – Trafikverket ansvarar för hastighetskamera och övergångsställen, men Länsstyrelsen har ansvar för hastigheten, säger Ewa.
Trafikverket har gett flera av de som hört av sig med önskemål om ett övergångsställe svaret att ett övergångsställe ger falskt trygghet, och att det är bättre att ha det som det är i dagsläget.
– Om vi inte kan få ett övergångsställe vore sänkt hastighet, till 30–40 kilometer i timmen, eller farthinder ett alternativ, säger Josefin.
– Från Prästtorpet bort till Svinninge tomtområde borde det vara sänkt hastighet, tillägger Ewa.
Kerstin Stenhammar har barnbarn i området och vågar inte låta dem gå ensamma på morgonen.
– Det känns som att varken Länsstyrelsen, kommunen eller Trafikverket vill ta ansvar och de samarbetar inte heller. Det är som att en olycka måste ske innan någon agerar, säger hon.
Trafikverket svarar
I ett mejl till Kanalen skriver Anna-Sofia Welander, strategisk planerare för trafiksäkerhet på Trafikverket, att övergångsställen inte ökar trafiksäkerheten i sig – de är till för att underlätta för gående att ta sig över vägar med mycket trafik. De bör bara anläggas där både gång- och biltrafiken är hög. På den aktuella platsen är gångtrafiken för låg, därför har en mittrefug satts upp istället. ”För att ett övergångsställe ska vara säkert behöver det kombineras med en åtgärd som gör att hastigheten på biltrafiken blir mycket låg, exempelvis ett gupp.
Svinningevägen är prioriterad som genomfartsgata och har därför en hastighetsbegränsning på 60 km/tim för att fordonstrafiken, inte minst busstrafiken, ska ha en god framkomlighet. Att bygga farthinder vid gångpassagerna skulle leda till många inbromsningar och accelerationer vilket motverkar det syftet.” skriver Welander.
Med sitt nystartade företag vill hon hjälpa Österåkers islandshästar och deras ryttare hitta samspelet som gör ridningen både tryggare och roligare
Ett 1–9-underläge väckte Åkersberga, som sedan dominerade – med matchvinnande trepoängsskytte och stark moral
Åkersbergabon Wilma släpper sin första singel och berättar om resan från osäkerhet till modet att göra sin egen grej
Legendariske trummisen Mikkey Dee är involverad i projektet som ska få barn att känna musikens magi och känna samhörighet
SCB:s analys visar stora skillnader i landets julbefolkning – Österåkers befolkning minskar med över 6 400 personer under julhelgen
Från stugan i Brevik skapar han dansant musik med latinamerikanska rytmer – snart väntar turné i Colombia och hopp om skivkontrakt i New York
Myndigheten ser brister i familjehemskontroller och hantering av orosanmälningar – kommunen anser att enkätsvaren ger en missvisande bild
I en stor satsning erbjuds alla 60-plussare i Österåker att testa sin hälsa och de som fyllt 75 kan få personliga samtal med hälsopedagog
Frustrerade trafikanter på Ljusterö kan snart andas ut –om en vecka förväntas trafikljuset vid vägarbetet att tas bort
På Ljusterö står deltidsstyrkan redo dygnet runt – 21 brandmän som rycker ut på bränder, sjukdomsfall och olyckor
Förändringarna för närtrafiklinje 968 dröjer på grund av arbetet med apputveckling
Gelato med yuzu, brynt smör och rosmarin? På Säby gård låter den unga konditorn fantasin styra varje sked
Kristina Lagerquist utsattes för utfrysning och påhopp av föräldrar och rektor i vuxen ålder – lider fortfarande av behandlingen
Bytte en klassisk pensionärstillvaro mot att tillsammans starta upp ett företag som renoverar äldre möbler
Åkersberga såg länge ut att gå mot ännu en triumf - men Örebro stod för en stark avslutning och bröt hemmalagets segersvit















