I mitten av 70-talet bildade bröderna Magnus och Johan Sverke bandet Nattkräm tillsammans med Björn Hellström och Jan Stussare. Nu har de plockat upp instrumenten igen och är aktuella med ny musik.
Det är fredag förmiddag och sedan igår har bandet Nattkräm repat. Björn Hellström kom till sin gamla hemkommun igår från Göteborg där han numera bor, så nu väntar en helg av intensivt spelande för bandmedlemmarna.
– Egentligen började vi spela igen för tio år sedan. Trots att vi bara spelar ihop två–tre gånger per år har vi börjat låta bättre, så nu tänkte vi att vi släpper ny musik, säger Jan Stussare.
Stundande jubileum
Nästa år är det 50 år sedan Nattkräm bildades. Det var bröderna Johan och Magnus Sverke som började att spela ihop. De behövde fler musiker och Jan och Björn hoppade på.
–Jag köpte en gitarr och kunde inte spela alls, men jag fick vara med ändå, skrattar Björn.
De fyra bandmedlemmarna var i femtonårsåldern och ville egentligen bara spela för att ha kul. Bandnamnet kommer inte från att man käkar Ekströms jordgubbskräm nattetid och handlar inte heller om en hyllning till kvinnlig hudvård.
– Det handlar om att man krämar på, öser på. ”Full kräm” sa man förr, förklarar Jan.
– Vi hade först ett band som hette Morgonrock, så vi var kanske fast vid att det skulle finnas med en tidpunkt i namnet, tillägger Magnus med ett skratt.

GAMMALT OCH NYTT. Bandets gamla låtar är svåra att hitta men en del finns på Youtube. De nya låtarna går att hitta överallt, bland annat på Spotify. Foto: Lina Abrahamsson
Efter något år som aktiva började bandet diskutera om man skulle fortsätta eller inte. Då fick de en spelning på ett minidisco för mellanstadieelever på Åkerstorpskolan.
– De blev helt hysteriska och vi fick skriva autografer, då fick vi tillbaka glöden igen, minns Björn.
Förutom många spelningar på skolor runt om i Österåker spelade Nattkräm flitigt på andra platser i kommunen som på Berga teater, scoutstugan och inne i centrum.
– Vi startade en musikförening där 25 band var med. Genom Studiefrämjandet fick vi lite pengar och kunde anordna festivaler. Vi körde några gånger på Ekbacken med bland andra Reeperbahn, Lustans Lakejer och Docenterna, berättar Jan.
Att spela live beskriver bandet som ett glädjerus.
–Vi kunde ha 350 personer inne i Berga teater och lika många till som stod utanför då de inte fick plats. Det hände liksom inte så mycket, så musiken blev en grej att göra, berättar Johan.
Uppgång, fall och återuppståndelse
År 1979 släppte Nattkräm singeln ”Håll mig hårt”. Då hade Björn redan lämnat bandet för Göteborg och ersattes av Micael Enlund. Singeln uppmärksammades i Expressen av musikskribenten Mats Olsson och därefter tog det fart. Låten spelades i radio och de 500 kopiorna av singeln sålde slut fort. Ett skivbolag hörde av sig och signade bandet.
– Tyvärr valde vi fel skivbolag, det gick i konkurs. Därefter hoppade även Jan av, säger Johan.
Några år senare valde bandet att lägga ner och 1982 gjorde man sin sista spelning på OK Motorhotell i Norrtälje. Men nu har bandet återuppstått och även släppt de första nya låtarna på 44 år. Musiken låter lite annorlunda – den drar mer åt pophållet och texterna har blivit djupare.
– Första gången vi skulle spela ihop körde vi några gamla låtar. Vi låg på golvet och skrattade åt texterna, de kunde vara rätt banala, skrattar Björn.
Ny musik
De stora influenserna när bandmedlemmarna var tonåringar var Sex Pistols, Ramones och The Clash. Numera har musiksmaken ändrats och en blandning av vispop och svensk musik nämns. Nattkräm har lite svårt att bestämma vilken typ av musik de egentligen spelar. Är det punk, rock eller progg?
–Kanske progressiv punkpop beskriver oss bäst. Jag vet inte om vi någonsin var ett punkband, det var ju så på den tiden då vi startade: hade man inte synt räknades man som punkare, säger Björn.
När medlemmarna ska beskriva vad Nattkräm betyder för dem är de överens att det är en källa till glädje. De ser det också som ett roligt intresse och en kreativ plattform.
– Det roligaste är ju när vi ses och spelar här och nu. Vi vill ju inte göra karriär utan spelar för att det är roligt, säger Magnus.
Nästa höst är det 50-årsjublieum för bandet. De har planer på att boka Berga teater för en konsert, då det är den lokal där de spelat flest gånger.
– Den här EP:n är de första stegen mot en konsert. I vår planerar vi att släppa fem nya låtar till. Vi kommer säkert vara sjukt nervösa men vi får bara bestämma oss för att köra och kasta oss ut, säger Jan.
Torsdagen 11 juni sprang studenterna ut för att möta nya utmaningar och upplevelser i livet
Vid Österskärs havsbad samlas wingfoilåkare för fart, naturupplevelser och gemenskap när vinden ligger rätt
Tusentals utryckningar, förlossningar och kriser senare lämnar Henry Virta jobbet i Åkersberga och kollegorna som blev en extra familj
På Granliden får barn skapa en egen föreställning – från idé och kuliss till premiär på lägrets sista dag
Åkersbergas padeltalang skjuter upp sommarlovet för att dra på sig landslagströjan i ungdoms-EM i Portugal
Den nya lagen om skyddsrum innebär att Österåkers kommun ska ge invånare och fastighetsägare tydligare information
Danska lågpriskedjan jem & fix öppnar sin första butik i Stockholm med sin Åkersbergaaffär
I ateljén i hemmet i Svinninge verkar metalltrådsskulptören Matilda Bengtsson
Nu kliver Sara Attermo in i Ackers – som både spelare och ledare
Tre färjor kör mellan Ljusterö och Östanå för att möta antalet fordon
När Kim Singstedt startade Roslagens Rosteri handlade det både om kärleken till kaffe och om att skapa ett jobb åt sin fru
Nya direktiv för Armada, införa syskonförtur och utökad rätt till förskola – M, L, KD och C gör utspel i skolfrågan
Regn, fåglar och stillastående vatten kan ligga bakom de återkommande problemen vid badplatsen
I lördags intogs Skärgårdsstad av tre racingbåtar, Sjöräddningen och Kustbevakningen
Den populära traditionen med en tågtur som förr i tiden börjar i helgen
Skrotbåtar kan bli både ett miljöproblem och en dyr historia när ägaren inte går att hitta
Margretelundsbon Fraz Tipu öppnar upp på hemmaplan med surdegspizza och smashburgare
Sadelmakaren från Österåker brinner för skapandet och att få arbeta med händerna
Bror Helge Sigg ritade det speciella huset på höjden – nu byggs det om till två moderna lägenheter
Kommunen tappar fyra placeringar sedan förra året – från plats 34 till 38
Varje onsdag går personal från Skärgårdsstadsskolan en runda genom området för att hämta upp elever på vägen
Årets varmaste dag lockade hundratals till Österåkersmilen där Martin Jarbeck tog hem segern för fjärde gången
I Österåkers vattenskyddsområden väger skyddet av grundvattnet tungt vid bränder
Ovanpå centrumbyggnaden i Åkersberga döljer sig en lummig innergård med radhuskänsla och stark gemenskap
SGU:s prognoser visar att grundvattennivåerna kan bli låga i Österåker i sommar – särskilt om vädret blir torrt
Hon drömde om att spela i band redan som ung. Först vid 75 blev drömmen sann, med tvättbrädan som instrument


























