NYHETER 2024-09-19 KL. 12:04

Koll på parkeringsregler

Av Lina Abrahamsson

Laddplatser och elbilar – en relativt ny syn i trafiken och i Österåker finns runt 1 300 elbilar. Men vad gäller egentligen för parkering vid elstolpar? Och var laddar man till lägst pris?

Koll på parkeringsregler
UPPLADDNING. Ett elbilsbatteri ska aldrig bli helt tomt. Att passa på att ladda bilen när man jobbar, handlar eller är hemma är klokt. Foto: Lina Abrahamsson

I februari i år fanns det totalt 1 319 registrerade elbilar i Österåker. Det utgör 6,3 procent av alla fordon i kommunen. För att klara en omställning till att ha ett mer fossilfritt samhälle krävs det att den totala bilflottan i Sverige har en andel på runt en miljon elbilar till år 2030. Detta enligt Trafikverket och Naturvårdsverket. I slutet av 2023 fanns över 300 000 elbilar registrerade i landet.

Parkera utan ladd

Det kan tyckas konstigt, men det är faktiskt tillåtet att parkera sin elbil vid en laddstolpe trots att man inte laddar. Enligt Transportstyrelsen är en laddplats reserverad för ett elfordon där laddmöjlighet måste finnas. Vid en laddplats ska skylten T-24 finnas. Även när en elbil inte laddas får den stå på platsen. I vissa fall, som exempelvis vid Alceahuset, har man lagt till skylten ”Endast fordon med pågående laddning”. I andra fall, där en sådan skylt inte finns, gäller vanliga parkeringsregler som regleras av skyltar, som P-skiva under en begränsad tid eller fri parkering. Det innebär att en elbil i praktiken kan stå parkerad och blockera en laddstolpe för en annan elbil, i timmar och till och med dygn om det saknas skyltar som säger annat. Andra bilar, som förbränningsbilar, får inte parkera på laddplatser. En elmotorcykel får däremot stå där.

Stora prisskillnader

På bensinmackarna varierar priserna mellan 5,24–5,34 kronor per kilowattimme för snabbladdning och ett tiotal ören dyrare för ultrasnabbladdning, runt 5,49 kronor per kWh. På offentliga platser, som parkeringsplatser till mataffärer, kostar snabbladdning från 3,95 kronor/kWh och vanlig laddning börjar på 2,75 kronor. Bland de dyraste laddstolparna i Österåker är de från E.ON, som är de som kommunen har på sina parkeringsplatser. Där kostar vanlig laddning 5,50 kronor per kWh (från 5 kronor om man är medlem i kundklubben E.ON Drive).

Vill man räkna ut vad det kostar att ladda sin elbil finns en formel för detta: bilens batterikapacitet x elpriset per kWh. Tar man till exempel en Tesla Modell 3, med en kapacitet på runt 78 kWh gångrat med laddning vid en E.ON-stolpe med kWh-priset 5,50 kronor vid den kommunala infartsparkeringen på Mejselvägen, kostar det 429 kronor att ladda fullt från tomt batteri (vilket man sällan gör, men detta är endast ett räkneexempel).

De som bor i hus och har tillgång till egen laddare kan med fördel ladda på natten, då elpriset generellt är lägre. Har man ett abonnemang hos en laddaktör, eller är med i en kundklubb, kan man få ner priserna på laddning.

Krav på kortbetalning

Den 13 april i år blev det krav att alla publika laddstationer som installeras nu måste erbjuda elbilsägaren möjligheten att betala med vanligt bankkort. Det ska inte heller finnas krav på att man måste registrera sig eller ha någon särskilt app eller kort. Utöver detta ska även priset för laddningen framgå tydligt. Den 1 januari 2027 ska alla laddstolpar i landet, även de gamla, ha kortbetalning som betalningsalternativ.

Flerbostadshus – var laddar man?

Bor man i lägenhet i kommunens hyreshus via Armada finns en laddplats på Lillbrostigen 1–8, två laddplatser på Norrgårdsvägen 5–11 och en laddplats tillhörande Storängsvägen 5 A-E samt 7 A-F. Wallenstam uppger för Kanalen att de har laddstolpar i sina parkeringsgarage. Kanalen har sökt Heimstaden med frågan om laddmöjligheter, men de har i skrivande stund inte återkopplat. Tillhör man en bostadsrättsförening är det upp till varje förening om de vill installera laddplatser eller inte.