Av Victoria Sid
När Jonathan Cantillana på advokatfirman Avans försökte nå en klient i Österåkers häkte ringde anstalten aldrig upp. Andra gången blev han uppringd dagen efter.
– Det är inte ett hållbart sätt att arbeta som advokat, säger Jonathan.
Den 15 oktober ringde Jonathan till häktesavdelningen på Österåkersanstalten och ville komma i kontakt med sin klient. Han fick då besked om att de skulle ringa upp men han blev aldrig uppringd. Dagen efter ringde han två gånger och när han till slut blev uppringd hade ännu en dag gått.
– På ren och skär svenska tycker jag att det är riktigt illa. Jag JO-anmälde för att de ska få ta del av kritiken och ändra rutinerna så att det blir som på andra häkten, säger Jonathan.
I normala fall när han är i kontakt med häkten brukar han bli uppringd på telefonnumret som angivits för att få prata med klienten. Han har full förståelse för att det kan ta lite tid innan de ringer upp men menar på att det finns gränser.
– Om de hade sagt ”klockan sex ringer vi, var tillgänglig” då är jag tillgänglig. Men problematiken är att de har ringt upp mig dagen efter och svarar man inte då så får man ringa upp på nytt. De bör justera sina rutiner, säger han.
Ovanlig anmälan
Häktet i Österåker har inte infört någon ny rutin gällande advokaters önskemål att nå eller prata med sina klienter. Men fallerar det så är det problematiskt menar Jesper Ohlsson, chef på häktet i Österåker. Hans uppfattning är att advokater generellt kan nå sina klienter utan att behöva vänta allt för länge.
”Vanligtvis jobbar vi för att hantera dessa ärenden skyndsamt”, skriver han på mejl.
Vanligen kan dröjsmål uppstå om telefoner avsedda för samtal är upptagna, advokaten inte är nåbar när häktet ringer upp, schemalagda aktiviteter, teknikbortfall eller larmsituation. Jesper Ohlsson har inte fått till sig liknande kritik tidigare men ser allvarligt på JO-anmälan. Han välkommar även och förslag på åtgärder från JO.
”Sen huruvida JO väljer att gå vidare med anmälan återstår att se”, skriver han vidare.