Av Jesper Almèn
Är det Helgonet eller Linus på Linjen som står där intill vägkanten? Nej, det är en reflexfigur, den första i Norden, som ska se till att vi bilförare blir mer uppmärksamma.
Ni som kört bil längs Margretelundsvägen vid Söra kvällstid de senaste veckorna kan inte kunnat undgå den lysande lilla streckgubben som står intill vägkanten. För äldre kommuninvånare kanske tankarna går till den klassiska tv-serien "Helgonet" med Roger Moore. Just den här figuren må sakna en gloria men den är förhoppningsvis lika mycket av en livräddare som Moores hjältekaraktär Simon Templar.
Sänker hastigheten
Figuren som är gjord av metall och täckt med reflexer lyser upp mycket tydligt i mörkret när den träffas av förbipasserande strålkastare och gör förhoppningsvis så att bilisterna blir både uppmärksamma och sänker hastigheten lite extra.Det är i alla fall idén med installationen. Reflexfigurerna, som ursprungligen är en fransk uppfinning, distribueras exklusivt i Sverige av det nystartade Österåkersföretaget Reflexis AB.
– Det känns ju extra roligt att Österåker, som vår hemkommun, är först ut med reflexfigurerna. Produkten är väletablerad internationellt och att nu få bidra till ökad trafiksäkerhet här i Sverige känns viktigt. Reflexfigurerna kommer dessutom snart att installeras i fler kommuner, bland annat Vallentuna,” säger Anton Agrest, grundare av Reflexis AB.
Österåkers kommun köpte in två reflexfigurer till att börja med. Utöver den i Söra ska en till placeras ut, eventuellt borta vid Ekbacken, där det bitvis är skymd sikt samtidigt som trafikflödet är högt.
Fler figurer
Tim Laurell, som är trafikplanerare på kommunen, tycker figurerna har många fördelar.
– De manar till försiktighet. Vid Söra är anvisad hastighet 30 kilometer i timmen och de som kör för fort där kommer sannolikt att bromsa när figuren lyses upp, säger han.
Kommunen kommer att göra trafikmätningar vid områdena för att utvärdera effekten.
– Om testerna faller ut väl kan det bli tal om fler figurer på andra platser, kanske vid viktiga passager mot skolor eller korsningar och övergångar som är obevakade. Dessutom blir det ett mervärde för stadsbilden, vi har redan fått många positiva kommentarer från kommuninvånare, säger Tim Laurell.